Hae
Fit Fat Mama

Näin säästät ruokalaskussa

Ruoka on ehdottomasti yksi isoimmista menoeristä. Silloin tällöin vuosien varrella ollaan pidetty säästökuukausia, jolloin ollaan mm. kerrytetty matkakassaa. Näin säästät ruokalaskussa vinkit ala mie!

Käytä kestokassia!

Meillä on aina isoilla kauppareissuilla mukana Ikean kestokassit. Ensinnäkin säästää muovipussin hinnan, ympäristö ei kuormitu ylimääräisillä muovipusseilla ja onhan se hemmetin paljon kätevämpää roudata 2-3 isoa kassia kuin triljoonaa pientä pussia.

Kilohinta

Vaikka tuote kuulostaisi todella halvalta, suosittelen aina vertaamaan toista pakkausta ja nimenomaan kilohintaa. Pienet pakkaukset on söppäniä, mutta lähes poikkeuksetta kalliimpia. Jos asut yksin, voi aina pakastaa osan jos ei tule käytettyä kaikkea.

Aletuotteet

Punaisten tarrojen tuotteet voi hyvin käyttää saman päivän kokkauksiin, tai pakastaa ja käyttää myöhemmin. Varsinkin lihatuotteissa tätä kannattaa hyödyntää. Monesti sunnuntaisin tai maanantaisin on aika paljon punaisten tarrojen tuotteita hyllyssä.

Kausituotteet

Kasvisten ja hedelmien hinta vaihtelee todella paljon sesongittain. Syksyisin jos haluat kesällä kasvavia tuotteita, on hinta huomattavasti korkeampi. Kesällä on ihanaa miten suomalaisia kasviksia löytyy about samalla hinnalla kuin ulkolaisia. Aikaisemmin miulle oli se ja sama syönkö suomalaista, vai ulkolaista, mutta nykyään valitsen mieluummin kotimaista ja paikallista mikäli mahdollista.

Suunnittele kauppalista -ja pysy siinä

Heräteostokset, voi heräteostokset. Monet tekee herätteitä vaatekaupoissa, mutta meille suurin pahe on ruokakaupan heräteostokset. Kivalta näyttävä kallis eksoottinen hedelmä (jonka monesti unohdan sitäpaitsi syödä), jännä lihakökkö tai joku uusi protskupatukka. Pienistä puroista kasvaa iso summa ja laskun loppusumma voi yllättää ei niin iloisesti.

Käy kerran viikossa isosti kaupassa ja nimenomaan sen listan kanssa. Silloin tällöin kauppareissut pitkin viikkoa altista heräteostoksille ja vie turhaa aikaa.

Suunnitelmallisuus, yksinkertaistaminen ja heräteostoksien vähentäminen oli kolme isointa asiaa joilla säästimme kitukuukautena monta sataa.

Tee itse ruokasi!

Laskin joskus, että jos kävisin työpaikkaruokalassa syömässä, siihen menisi yli 100e kuukaudessa. Joten kokkaa itse. Roiskeläppä tai mäkkiburgeri  voi kuulostaa halvalta, mutta syöt siitä kerran. Osta vaikka punaisen tarran jauheliha, extran wokkivihannekset ja makaronipussi. Iso satsi ruokaa josta riittää moneksi päiväksi.

Minimoi hävikki

Miulla on paha tapa, että innostun ostamaan liikaa hedelmiä, jotka unohtuu korin alle ja lopulta mätänee. Osta siis vain tarpeeseen, älä liikaa. Ylijäänyttä ruokaa voi myös hyödyntää seuraavan päivän ruokaan. Aamupalalta jäänyttä puuroa sämpylätaikinaan yms. Tuohon hedelmäasia on ehdottomasti meillä yksi iso hävikki, just tänään heitin roskiin päärynän ja mandariineja.

Halppis

Xtra, rainbow, pirkka. Niiltäkin löytyy monesta tuotteesta täysin vastaava kuin kalliimman genren valikoimasta. Kaikesta ei pidä paikkaansa, mutta monessa kyllä. Pakastekasviksista omat lempparit on Lidlin hernemaissipaprika ja wok-vihannekset.

Monella varmasti tuttuja juttuja, mutta heille jotka on aikaisemmin lapannu kärryyn ihan randomisti mitä sattuu varmasti hyödyllistä. Näin säästät ruokalaskussa vinkit oli siinä, kerro kommentteihin joku oma tipsisi jos tulee jotain mieleen <3.

 

 

 

Säästökuukauden ruokia x 6

Säästökuukauden ruokia x 5

 

SEURAA MYÖS

 

SEURAA INSTAGRAMISSA

SEURAA FACEBOOKISSA

4 kommenttia

  1. miniswithstyle kirjoitti:

    Kiitos hyvistä vinkeistä 🙂

  2. Jonna / Palasia arjestani kirjoitti:

    Myös hävikkikassit, jos niitä on omalla alueella saatavilla, ovat mainio keino pienentää ruokalaskua! Itsehän en osta esim. punaista lihaa enkä leipää enää normihinnalla vaan aina punalapulla 🙂

    • tiinafit kirjoitti:

      En muuten tiiä onko Joensuussa sellaista olemassa, oonkin kattonut siulta somesta kun oot tehny huippu halvalla ostoja sieltä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *